Als het gaat over werken rond algemene voorwaarden – en juridische documenten tout court – doen de meeste ondernemers geen vreugdedansje. Die kleine lettertjes worden vaak als iets vervelend én een extra last aanzien.
Toch kunnen algemene voorwaarden, die op maat van jouw onderneming zijn opgesteld, heel wat kleine en minder kleine problemen voorkomen.
Hoe dan?
Je bent als ondernemer niet verplicht om met algemene voorwaarden te werken. Waarom zou je er dan wel tijd en geld in investeren, hoor ik je bijna luidop denken. Wel, algemene voorwaarden vormen een onderdeel van de contractuele relatie met jouw klant. Zie het als een soort contract waarin jij al een aantal basisspelregels vastlegt waaraan de klant zich moet houden, wanneer hij of zij met jouw bedrijf wil samenwerken.
Resultaat : jij staat in een sterke contractuele positie en jouw eigen bedrijfsrisico’s worden beperkt.
Bijkomend voordeel : je legt deze spelregels één keer vast en je kan deze voor elke nieuwe samenwerking steeds weer op tafel leggen. Vanuit deze optiek worden die kleine lettertjes al een pak interessanter, want ze kunnen jou heel wat tijdswinst opleveren, omdat je niet bij elke samenwerking alle voorwaarden van nul af aan moet onderhandelen.
As simple as that? Bijna… want het is wel van belang dat deze algemene voorwaarden op maat van jouw bedrijf zijn opgesteld én actueel zijn. Knip- en plakwerk van bepalingen uit voorwaarden van concurrerende bedrijven is in deze geen goed idee. De kans is immers zeer groot dat deze helemaal niet stroken met het reilen en zeilen van jouw business of matchen bij jouw bedrijfsprocessen. Of erger nog, dat jij als ondernemer jouw eigen spelregels niet begrijpt en niet correct toepast.
Hoe kom je dan tot sterke algemene voorwaarden?
Door deze samen met een jurist uit te werken.
Jij als ondernemer kent jouw bedrijf als geen ander en jij weet als enige welke koers je wil varen. Jouw input is meer dan nodig.
Een jurist kan jou helpen om die voorwaarden juridisch correct te vertalen, zodat deze in lijn zijn met de geldende wetgeving en de achterpoortjes zoveel als mogelijk worden vastgezet.
Goede algemene voorwaarden zijn ondubbelzinnige, duidelijke voorwaarden, die jij als ondernemer begrijpt en waar jij 100% achter staat, zodat jij steviger staat tijdens onderhandelingen en kan doen waar jij goed in bent : ondernemen.
Jouw bedrijf is uniek, jouw algemene voorwaarden dienen dat ook te zijn.